Social Agro_Dia.jpg

Tóth Diána


A mezőgazdaság folyamatosan végig kíséri az utamat. Gyerekkorom nyári szünideit a dinnyeföldön töltött idő töltötte ki, jah és nem az a rész, amire gondoltok, hanem a kamion pakolás, aróval megpakolva átkelve a kompon, édesapámmal együtt töltött éjszakák a nagybanin. Az egyetemet is úgy választottam, hogy Gödöllő véletlenül se kerülhessen el. Tanultam, dolgoztam, mint ahogy egy hasonló termelői családból származó következő generáció.

Azután természetesen jött az a korszak, amikor azt láttam, hogy nincs szabadság, nincs megállás és ezt nem akarom, ezért kipróbáltam, mi lenne, ha más irányt vetne a sorsom. így nagyon messzire kerültem, vagy inkább egyre közelebb. Dolgoztam kamarai tanácsadóként, több termelővel nem is találkozhattam volna, intéztem az ügyeiket a területalapú támogatás beadásától, egészen addig, hogyan tud piacra kerülni a felesleges termékével. Helyt álltam nagyvállalati kultúrában is, még anno a BNP PARIBAS színeiben a mezőgazdasági részlegnél, képviselhettem mind a termelőket, mind pedig a mezőgazdasági gépkereskedőket, vagy épp később területi képviselőként inputgyártót. Egyszerűen nincs miről beszélni, napi kapcsolatom van jelenleg is több termelővel, a családi gazdaságokon át, kertészetet, állattenyésztőkön keresztül a nagyüzemi gazdaságig.

A tapasztalataimat kamatoztatom a saját vállalkozásunkban, nem kevés újítással, tanulással, fejlődéssel egybekötve, átélve a generációváltás nehézségei és egyben szépségeit is.

A közösségi média az iwiw érkezésével egy olyan eszközt biztosított, amit vétek lett volna nem használni. Barátok segítésével kezdődött, majd a Farmer Lányaként (blog) megosztottam a saját véleményeimet, megtapasztalásaimat, ezzel pedig olyan social média környezet kerített hatalmába, ami még több tanulásra ösztönzött a témában. Elkezdtem interjúkat készíteni termelőkkel, fiatalokkal, idősebbekkel, melyeknek vagy az Index címlapján, vagy Agrofórum hasábjain jelentek meg. A generációváltás témája, a modernkori innovációs fejlődések, online marketing eszközök megélése, a közösségi média mint értékesítési csatorna avagy mutasd meg magad teljesen új szintre emelte az agrárszektor esélyét.

“Hiába az éjjel nappali munka, ha nincs hova eladni. Hiába egy jó termék, ha nincs kinek eladni.”

Így kezdődött, és már nincs megállás, mert szükség van a támogatásra az ágazat minden egyes résztvevőjének. Mára több órányi konzultáció, egy pályázat, workshop van a hátam mögött. Mondhatom, hogy összeállt a rendszer, az a technika, amit használok, amitől működik másoknak is. Lehet, hogy profi vagy a szakterületeden, teljesen mindegy, hogy termelő, élelmiszergyártó, inputgyártó, termék-, gépkereskedő vagy, ha nem tudsz a közösségi médiában építkezni, egy közösséget kiépíteni, módszerem viszont garantáltan hatékony. Ennek eredményeképpen, ott voltam a Bácskai Kultúrpalotában, vagy épp megtettem kilométereket, hogy az országot bejárva megtaláljuk a Magyarország Legszebb Birtokát. Az Agrotrend csoporttal pedig elkezdjük a közös munkát.